PAU


http://www.selecat.cat/


Nous criteris de correcció

Estructura de l'examen

La prova consta de dos exercicis (núm. 1 i núm. 2). El primer exercici (núm. 1) és comú; el segon exercici (núm. 2) presenta dues opcions (A i B) de les quals l'alumne n'ha de triar només una.
Part comuna: Exercici núm. 1. 
Consisteix a donar resposta a tres qüestions concretes de forma breu, per tal de demostrar els coneixements de caire històric, teòric, tècnic i l'ús de la terminologia apropiada de la matèria.
Aquest exercici es puntuarà amb tres punts, un punt per cada pregunta.
Part optativa: Exercici núm. 2.
Consisteix en donar una resposta de caràcter pràctic-teòric que demostri el nivell de reflexió i capacitat analítica sobre una part del currículum, a fi de valorar l'experiència que ha tingut l'examinand sobre els diferents àmbits de la matèria durant la seva formació en el batxillerat. La seva estructura és variable, pot ser una única qüestió o dividir-se en dues o tres qüestions, totes al voltant del mateix concepte teòric. Donat que l'exercici núm. 2 ofereix dues opcions a triar per l'alumne, aquestes opcions seran complementàries, és a dir, el contingut teòric de cadascuna d'elles serà diferent, per tal de donar a l'examinand la possibilitat real de tria de continguts.
Aquest exercici es puntuarà amb set punts.
 Criteris generals d'avaluació
Exercici núm. 1.
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d'acord amb els següents aspectes:
  • Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l'exercici.
  • Correcta aplicació del llenguatge específic de la matèria. 
  • Correcta exposició i ordenació d'idees, jerarquia de conceptes, etc. 
  • Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l'entorn quotidià.
     
Exercici núm. 2.
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:
  • Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l’exercici.
  • Correcta aplicació i fluïdesa del llenguatge específic de la matèria.
  • Correcta exposició i ordenació d’idees, jerarquia de conceptes, etc.
  • Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l’entorn quotidià.
  • Capacitat imaginativa: la capacitat d’analitzar visualment la imatge.
  • Capacitat deductiva i d’atenció en l’anàlisi:
    - La comprensió d'allò que es demana.
    - L'aplicació de conceptes visuals i audiovisuals.
    - La justificació de les pròpies decisions.
     
Tant a les respostes de l’exercici 1 com de l’exercici 2, a més de text escrit es demanarà dibuixar. En aquest cas, es valorarà el procés de realització i la correcta execució dels dibuixos d’acord amb els següents aspectes:
Capacitat resolutiva:
  • El dibuix, tot i que, segons sigui l’enunciat, pot tenir un grau d’esquematització elevat, ha de ser polit. Cal evitar línies imprecises i brutes o tintes planes que no ho siguin (llevat que es cerqui un efecte expressiu molt clar.)
  • Es tracta de dibuixar de forma intel·ligible i que el dibuix sigui comprensible per si mateix. No s’acceptarà una explicació per escrit sobre que s’ha volgut dibuixar.
  • En cas d’ombres, aquestes han de ser creïbles i coherents.
  • La composició de l’enquadrament ha d’estar justificada.
  • La tipografia ha de ser apropiada i s’ha d’entendre.
     
Capacitat imaginativa:
  • La previsió de resultats.
  • La capacitat d'establir interrelacions entre els diferents llenguatges de la matèria: text, so, imatge, moviments, etc.
  • La capacitat d'analitzar visualment la imatge.
  • La capacitat expressiva i comunicativa mitjançant les diferents tecnologies dins del context creatiu.
     
Capacitat deductiva i d'atenció:
  • La comprensió d'allò que es demana.
  • La planificació del treball.
  • L'aplicació de conceptes visuals i audiovisual.
  • La justificació de les pròpies decisions.
     
En el cas específic que la pregunta sigui dibuixar un guió il•lustrat caldrà tenir en compte el següent:

a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.

b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana): 
  • Ordre de seqüència i pla.
  • Dibuix (d’acord amb les especificacions generals).
  • Tipus de pla (cal assenyalar-lo).
  • Duració estimada del pla.
  • Descripció de l’acció en text.
  • Informacions complementàries com transicions, moviments, efectes diversos, etc.

Informació addicional de la matèria

Material per a l'examen de Cultura audiovisual 
Es suggereixen diferents materials de dibuix de tècniques seques per a la part gràfica com:
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids
En els següents documents en format PDF trobareu un “Model de prova PAU” ajustat a l'actual estructura de l'examen, el “Llistat de pel•lícules” amb les 12 millors pel•lícules de la història del cinema i la Bibliografia d’aquesta matèria.


DÓNAM LA TEVA MIRADA


Fonaments dels llenguatge audiovisual 



Llenguatge Audiovisual

Preproducció: Procés de preparació de tots els elements implicats en una pel·lícula, obra de teatre o altres espectacles.
Postproducció: Manipulació de material digital  per produir efectes digitals  i edició en el material.
Enquadrament: Manera de posar dins d'un quadre la imatge que es vol gravar.
Camp: Espai visual que pren la càmer des del punt de vista que es troba i segons l'angle d'enquadrament.
Fora de camp: Acció o diàleg que té lloc fora del camp visual de la càmera.
Angle d'enquadrament / Angulació: Diferència que hi ha entre el nivell de la presa i l'objecte que es filma.
Zenital: Pla realitzat des de dalt, perpendicular al terra.
Profunditat de camp: Espai que hi ha entre dos punts, pròxim i llunyà, de manera que els objectes que hi ha entre aquests dos punts queden enfocats.
Pla general: Pla on veiem la figura humana sencera i també l'escenari.
Pla mig:  Pla on apareix la figura humana de cintura cap amunt.
Pla americà: Pla on apareix la figura humana desde els genolls.
Primer pla: Pla on només hi apareix el rostre humài que s'utilitza per captar les expressions facials.
Pla detall: Tipus de pla que serveix per captar un detall de l'escena, o del personatge o de l'escenari.
Panoràmica: Gir de la càmera sobre el seu propi eix.
Tràveling: Moviment uniforme.
Tràveling frontal: Moviment de la càmera des del davant.
Traveling lateral: Moviment de la càmera des del costat
Traveling vertical: Moviment de la càmera vertical.
Traveling circular: Moviment de la càmera circular.
Moviments lliures: Moviments de la càmera quan es mou sense seguir cap ordre en concret.
Càmera en mà: Tècnica cinematogràfica on els mètodes d'imatge estable estan decidits per les mans mateixes.
Steadicam: Sistema d'estabilització per càmeres de cinema i televisió que permet la presa de vistes al vol, en travellings versàtils, gràcies a un enginyós sistema d'arnés i d'un braç articulat.
Moviments òptics: Moviments controlats amb l'objectiu d'una càmera, com per exemple el zoom.
Efecte vertigo: Efecte cinematogràfic que consisteix en combinar el zoom cap enrere amb el desplaçament cap endavant, o la inversa.
Càmera objectiva: Punt de vista neutre que adopta la càmera.
Càmera subjectiva: Punt de vista intern que adopta la càmera per imitar la mirada d'un personatge i per col·locar l'espectador en el lloc d'aquest personatge.
Il·luminació: és l'acció o efecte d'il·luminar, una tècnica que es relaciona amb el conjunt de dispositius que s'instal·len amb l'objectiu de produir certs efectes lluminosos, pràctics i decoratius
Llum frontal: Tipus d'il·luminació on la llum està col·locada darrere la càmera.
Llum lateral: Tipus d'il·luminació que remarca les siluetes i el contorn, donant més relleu al pla.
Llums creuades: Tipus d'il·luminació feta entre dos focus o reflectors per aconseguir una imatge nítida i sense ombres.
Contrallum: Tipus d'il·luminació on la llum es col·loca per darrere del personatge que volem gravar.
Picat: Pla on la càmera se situa per sobre de l'objecte.
Contrapicat: Pla on la càmera se situa per sota l'objecte.
Intensitat
Color: Propietat perceptiva causada per la llum quan aquesta interacciona amb l'ull, el cervell i la nostra experiència.
Llum natural: Tipus de llum que prové del Sol.
Muntatge: Combinació de diferents plans.
Realitzador: Responsable de plasmar en imatges els continguts d'un guió d'una pel·lícula o programa de televisió.
Pla seqüència: Tècnica de planificació de rodatge que consisteix en la realització d'una escena sense talls durant un temps bastant ampli.
Croma: Tècnica audiovisual que consisteix en extraure un color de la imatge (normalment verd o blau) i substituir l'àrea ocupada per aquell color per una imatge.
El·lípsis: Salt en el temps o en l'espai.
Muntatge dialèctic: Pretén que de dos plans succesius en produeixi una idea, que no hi ha en cap dels dos per separat.
Muntatge altern: Dues o més accions que es produeixen en el mateix moment però en llocs diferents i que, finalment, convergiren.
Continuitat / Raccord: Relació que existeix entre els diferents plans d'una filmació amb la finalitat de no trenquin la ilusió de la seqüència.
Flashback: Figura retòrica que consisteix en alterar la seqüència cronològica dels fets que s'estan explicant, traslladant-se de cop i volta en successos del passat.
Flashforward: Figura retòria que succeeix quan els esdeveniments principals de la història són interromputs per la interjecció d'una escena que representa un moment del futur.
So: Successió de canvis de pressió en un medi provocats per una vibració que s'ho transmet en forma d'ones.
Banda sonora original: Part del so completa i resultat de l'edició de diferents pistes de so, ja siguin diàlegs, sons i música d'una obra.
Leitmotiv: Figura artística que, unida a un contingut determinat, es repeteix durant una obra d'art.
Veu en off: Recurs narratiu del cinema i del teatre que consisteix en un narrador que explica quelcom sense participar i sense que es vegi.

RGB: Composició del color en termes de l'intensitat dels colors primaris de la llum.
Opticalart: Moviment pictoric que va nèixer als EEUU el 1958, caracteritzat per l'art abstracte amb formes simples, llums i ombres que donen un efecte tridimensional sense que hi hagi cap moviment real.

Significat dels colors

Blanc: fràgil, dèbil, rendició, innocència, decoració, virginitat, modernitat
Groc: alegria, sol, serenitat, radiant, bellesa, olor sofocant, traició, aaricia, decadència, malaltia, amarg, simbol de perill (amb negre), indegitjats, poder, contradictori
Taronja: controvertit, transició, foc, pas de la mort a la vida, color sagrat a l'India, esperitualitat oriental, renuncia, psicodèlic, pallasso, innovació, energia, inflamable
Vermell: primer que es veu, sentiments, dolor, diversió, passió, vergonya, violència, obligació, perill, emergència, prohibició, sexe, guerra, revolució, comunisme, luxe, amor


Estenop: Forat del diàmetre d'una agulla per on passa la llum.
Clicker: Caixeta de plàstic amb una làmina metàl·lica al seu interior, que al pressionar-la produeix un so.
Rodet: Rotllo de pel·lícula per fotografiar.
Nitrat de cel·lulosa : Primer material plàstic artificial molt infamable i resistent que feia de suport en la pel·lícula fotogràfica.
Autochrome: Procediment fotogràfic en color.
Colodión: Solució nitrocel·lulosa en una barreja d'èter i alcohol que en assecar-se forma una massa transparent
Calotip: Mètode fotogràfic basat en un paper sensibilitzat amb nitrat de plata i àcid gàlic.

Llenguatge Publicitat

Client: Persona que usa habitualment els serveis d’un professional. 
Imatge de marca: Percepció de la identitat d'una marca en la ment dels consumidors.
Briefing: Informe o document que es realitza abans de començar una campanya publicitaria. 
Departament creatiu: Espai on estan els creatius físicament
Consumidors: Persones que compren un producte.
Target: Grup objectiu al qual està dirigit una campanya publicitària.
Segmentació: Acció de separar en segments.
Espot:  Espai publicitari breu, propi de la ràdio i dels mitjans de comunicació audiovisuals
Màrqueting: Conjunt de tècniques destinades a planificar un procés de comercialització, per tal de millorar la distribució i la venda de productes i de serveis.
Competència: Rivalitat per un mateix interés.
Dades: Elements que serveixen per deduir els elements desconeguts.
Anunciant: Empresa, organisme o persona que persegueix la difusió d’un producte per mitjà de la publicitat.
Graella de programació:
Planner: Figura en l'ambit de publicitat que fa de pont entre el consumidor i el departament creatiu.
Territori: Extensió de terra que forma una circumscripció política i administrativa.
Valors de marca: Valor que ha adquirit un producte al llarg de la seva vida.
Mercat:  Venda o compra a un preu debatut entre el venedor i el comprador.
Estratègia: Art de coordinar les accions i de maniobrar per tal d’aconseguir una finalitat. 
Empatia: Facultat de comprendre les emocions i els sentiments externs per un procés d'identificació.
Publicitat emocional: Tipus de plublicitat que intenta conmoure.
Característiques objectives: Qualitats que no estan influenciades per l'opinió personal.
Seduir: Induir a alguna cosa amb abelliments.
Estereotips: Conjunt d'idees que un grup o una societat obté a partir de les normes o dels patrons culturals prèviament establerts.
Problema/Solució: Manera de plantejar un problema al espectador i que l'obligui a voler el producte en venta.
Insatisfacció: Manca de satisfacció.
Benefici econòmic: Riquesa que obté l'actor d'un procés econòmic.
Retoc: Esmena que es fa en retocar una obra.
Jingle: Cançó publicitaria.
Mitjans: Instrument per transmetre i per arribar a una gran audiència.
Inserció: Acció de contenir alguna cosa dins d'una altra.
Emplaçament: Col·locació de producte en sèries.
In-game: Intent d'adoptar l'estil de publicitat de la televisió al món dels jocs.
Advergame: Pràctica d'usar videojocs per publicitar una marca, producte, organització o idea.
Logotip: Distintiu gràfic que identifica una marca, un producte, una empresa, etc,
Eslogan: Frase generalment breu adoptada com a símbol d'una empresa o producte.
Estudi: Treball científic, artístic,etc., realitzat amb el principal objectiu d'estudiar o aprofundir un punt o un tema determinats.
Codis ètics: Conjunt de regles de conducta destinats a millorar la prestació d'un servei professional.
Publicitat agressiva: Tipus de publicitat que pretén atacar, provocar o ofendre.
Mirada crítica: Manera de jutjar raonadament.
Pressió: Força moral exercida per un grup social en el conjunt d’una societat, un país o un continent.
Models: Allò que ha de servir d'objecte d'imitació.
Perfecció: Qualitats excel·lents.
Analitzar: Examinar cada una de les parts d'alguna cosa.
Metàfora: Recurs literari que es basa en la identificació d'un terme real i un d'imaginari que tenen alguna característica comuna o semblança.

LECTURA I ANÀLISI D’UNA IMATGE FIXA
    I.              NIVELL CONTEXTUAL

I.1              DADES GENERALS

                  TÍTOL
                  AUTOR
                  NACIONALITAT
                  ANY
                  PROCEDÈNCIA
                  GÈNERE
                  MOVIMIENT
      
I.2              DADES  TÈCNIQUES

                  B/N / COLOR
FORMAT 
CÀMARA
SUPORT
OBJETIU
ALTRES INFORMACIONS (EXPOSICIÓ, SENSIBILITAT, WB,…)

I.3              DADES BIBLIOGRÀFIQUES I CRÍTIQUES

                        FETS BIOGRÀFICS RELLEVANTS
                        COMENTARIS CRÍTICS SOBRE L’AUTOR

    II.            NIVELL DENOTATIU (LECTURA OBJECTIVA)

II.1             DESCRIPCIÓ OBJECTIVA DE LA IMATGE
                  (d’objectes i personatges; d’escenari i ambient)

ll.2             ELEMENTS VISUALS DE LA IMATGE

                  PUNT
                  LÍNIA
                  FORMA
TAMANY I L’ESCALA
                  FORMAT I DISPOSICIÓ
                  LLUM I IL·LUMINACIÓ
                  COLOR – B/N (TONALITATS, CONTRASTOS,…)
                  TEXTURA
                  NITIDESA, ENFOC SELECTIU, PROFUNDITAT DE CAMP
                  ALTRES

II.3             ESTUDI COMPOSITIU

                  PLANIFICACIÓ, PUNT DE VISTA I ANGULACIÓ 
                  ORGANITZACIÓ DE L’ENQUADRAMENT: 
                             LÍNIES PREDOMINANTS
                             LLEI DE TERÇOS
                             CENTRES D’INTERÈS
                             RECORREGUT VISUAL
                             ESTRUCTURA COMPOSITIVA
                             TIPUS DE COMPOSICIÓ

II.3.            TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ

                  INSTANTANEÏTAT, DURACIÓ
                  ATEMPORAL
                  TEMPS SIMBÒLIC
                  TEMPS SUBJECTIU
                  SEQÚENCIALTAT
                  ALTRES

II. 4            CARACTERÍSTIQUES DE LES IMATGES

                  ICÒNICA / ABSTRACTA
                  SIMPLE / COMPLEXA
                  MONOSÈMICA / POLISÈMICA
                  ORIGINAL / REDUNDANT (ESTERIOTIPADA)
                  DENOTATIVA / CONNOTATIVA
 II.5             DESCRIPCIÓ GLOBAL DE LA IMATGE, seguint la línia de recorregut visual.
III.            NIVELL CONNOTATIU (LECTURA SUBJECTIVA)

Interpretació subjectiva de la imatge, segons els elements visuals i connotatius utilitzats.

Storyboard



http://universitatsirecerca.gencat.cat/web/ca/03_ambits_dactuacio/acces_i_admissio_a_la_universitat/.content/acces_i_admissio_a_la_universitat/proves_d_acces_a_la_universitat__pau/examens_i_informacio_de_les_materies/2014/pau_diss14sl.pdf


Per la primera pregunta busca la web de ALESSI

http://store.alessi.com/esp/es-es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada