http://www.selecat.cat/
Nous criteris de correcció
Criteris generals d'avaluació
Nous criteris de correcció
Estructura de l'examen
La prova consta de dos exercicis (núm. 1 i núm. 2). El primer exercici (núm. 1) és comú; el segon exercici (núm. 2) presenta dues opcions (A i B) de les quals l'alumne n'ha de triar només una.
Part comuna: Exercici núm. 1.
Consisteix a donar resposta a tres qüestions concretes de forma breu, per tal de demostrar els coneixements de caire històric, teòric, tècnic i l'ús de la terminologia apropiada de la matèria.
Aquest exercici es puntuarà amb tres punts, un punt per cada pregunta.
Aquest exercici es puntuarà amb tres punts, un punt per cada pregunta.
Part optativa: Exercici núm. 2.
Consisteix en donar una resposta de caràcter pràctic-teòric que demostri el nivell de reflexió i capacitat analítica sobre una part del currículum, a fi de valorar l'experiència que ha tingut l'examinand sobre els diferents àmbits de la matèria durant la seva formació en el batxillerat. La seva estructura és variable, pot ser una única qüestió o dividir-se en dues o tres qüestions, totes al voltant del mateix concepte teòric. Donat que l'exercici núm. 2 ofereix dues opcions a triar per l'alumne, aquestes opcions seran complementàries, és a dir, el contingut teòric de cadascuna d'elles serà diferent, per tal de donar a l'examinand la possibilitat real de tria de continguts.
Aquest exercici es puntuarà amb set punts.
Aquest exercici es puntuarà amb set punts.
Exercici núm. 1.
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d'acord amb els següents aspectes:
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d'acord amb els següents aspectes:
- Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l'exercici.
- Correcta aplicació del llenguatge específic de la matèria.
- Correcta exposició i ordenació d'idees, jerarquia de conceptes, etc.
- Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l'entorn quotidià.
Exercici núm. 2.
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:
- Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l’exercici.
- Correcta aplicació i fluïdesa del llenguatge específic de la matèria.
- Correcta exposició i ordenació d’idees, jerarquia de conceptes, etc.
- Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l’entorn quotidià.
- Capacitat imaginativa: la capacitat d’analitzar visualment la imatge.
- Capacitat deductiva i d’atenció en l’anàlisi:
- La comprensió d'allò que es demana.
- L'aplicació de conceptes visuals i audiovisuals.
- La justificació de les pròpies decisions.
Tant a les respostes de l’exercici 1 com de l’exercici 2, a més de text escrit es demanarà dibuixar. En aquest cas, es valorarà el procés de realització i la correcta execució dels dibuixos d’acord amb els següents aspectes:
Capacitat resolutiva:
- El dibuix, tot i que, segons sigui l’enunciat, pot tenir un grau d’esquematització elevat, ha de ser polit. Cal evitar línies imprecises i brutes o tintes planes que no ho siguin (llevat que es cerqui un efecte expressiu molt clar.)
- Es tracta de dibuixar de forma intel·ligible i que el dibuix sigui comprensible per si mateix. No s’acceptarà una explicació per escrit sobre que s’ha volgut dibuixar.
- En cas d’ombres, aquestes han de ser creïbles i coherents.
- La composició de l’enquadrament ha d’estar justificada.
- La tipografia ha de ser apropiada i s’ha d’entendre.
Capacitat imaginativa:
- La previsió de resultats.
- La capacitat d'establir interrelacions entre els diferents llenguatges de la matèria: text, so, imatge, moviments, etc.
- La capacitat d'analitzar visualment la imatge.
- La capacitat expressiva i comunicativa mitjançant les diferents tecnologies dins del context creatiu.
Capacitat deductiva i d'atenció:
- La comprensió d'allò que es demana.
- La planificació del treball.
- L'aplicació de conceptes visuals i audiovisual.
- La justificació de les pròpies decisions.
En el cas específic que la pregunta sigui dibuixar un guió il•lustrat caldrà tenir en compte el següent:
a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.
b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana):
a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.
b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana):
- Ordre de seqüència i pla.
- Dibuix (d’acord amb les especificacions generals).
- Tipus de pla (cal assenyalar-lo).
- Duració estimada del pla.
- Descripció de l’acció en text.
- Informacions complementàries com transicions, moviments, efectes diversos, etc.
Informació addicional de la matèria
Material per a l'examen de Cultura audiovisual
Es suggereixen diferents materials de dibuix de tècniques seques per a la part gràfica com:
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids
En els següents documents en format PDF trobareu un “Model de prova PAU” ajustat a l'actual estructura de l'examen, el “Llistat de pel•lícules” amb les 12 millors pel•lícules de la història del cinema i la Bibliografia d’aquesta matèria.
DÓNAM LA TEVA MIRADA
Fonaments dels llenguatge audiovisual
Llenguatge Audiovisual
Preproducció: Procés de preparació de tots els elements implicats en una pel·lícula, obra de teatre o altres espectacles.
Postproducció: Manipulació de material digital per produir efectes digitals i edició en el material.
Enquadrament: Manera de posar dins d'un quadre la imatge que es vol gravar.
Camp: Espai visual que pren la càmer des del punt de vista que es troba i segons l'angle d'enquadrament.
Fora de camp: Acció o diàleg que té lloc fora del camp visual de la càmera.
Angle d'enquadrament / Angulació: Diferència que hi ha entre el nivell de la presa i l'objecte que es filma.
Zenital: Pla realitzat des de dalt, perpendicular al terra.
Profunditat de camp: Espai que hi ha entre dos punts, pròxim i llunyà, de manera que els objectes que hi ha entre aquests dos punts queden enfocats.
Pla general: Pla on veiem la figura humana sencera i també l'escenari.
Pla mig: Pla on apareix la figura humana de cintura cap amunt.
Pla americà: Pla on apareix la figura humana desde els genolls.
Primer pla: Pla on només hi apareix el rostre humài que s'utilitza per captar les expressions facials.
Pla detall: Tipus de pla que serveix per captar un detall de l'escena, o del personatge o de l'escenari.
Panoràmica: Gir de la càmera sobre el seu propi eix.
Tràveling: Moviment uniforme.
Tràveling frontal: Moviment de la càmera des del davant.
Traveling lateral: Moviment de la càmera des del costat
Traveling vertical: Moviment de la càmera vertical.
Traveling circular: Moviment de la càmera circular.
Moviments lliures: Moviments de la càmera quan es mou sense seguir cap ordre en concret.
Càmera en mà: Tècnica cinematogràfica on els mètodes d'imatge estable estan decidits per les mans mateixes.
Steadicam: Sistema d'estabilització per càmeres de cinema i televisió que permet la presa de vistes al vol, en travellings versàtils, gràcies a un enginyós sistema d'arnés i d'un braç articulat.
Moviments òptics: Moviments controlats amb l'objectiu d'una càmera, com per exemple el zoom.
Efecte vertigo: Efecte cinematogràfic que consisteix en combinar el zoom cap enrere amb el desplaçament cap endavant, o la inversa.
Càmera objectiva: Punt de vista neutre que adopta la càmera.
Càmera subjectiva: Punt de vista intern que adopta la càmera per imitar la mirada d'un personatge i per col·locar l'espectador en el lloc d'aquest personatge.
Il·luminació: és l'acció o efecte d'il·luminar, una tècnica que es relaciona amb el conjunt de dispositius que s'instal·len amb l'objectiu de produir certs efectes lluminosos, pràctics i decoratius
Llum frontal: Tipus d'il·luminació on la llum està col·locada darrere la càmera.
Llum lateral: Tipus d'il·luminació que remarca les siluetes i el contorn, donant més relleu al pla.
Llums creuades: Tipus d'il·luminació feta entre dos focus o reflectors per aconseguir una imatge nítida i sense ombres.
Contrallum: Tipus d'il·luminació on la llum es col·loca per darrere del personatge que volem gravar.
Picat: Pla on la càmera se situa per sobre de l'objecte.
Contrapicat: Pla on la càmera se situa per sota l'objecte.
Intensitat
Color: Propietat perceptiva causada per la llum quan aquesta interacciona amb l'ull, el cervell i la nostra experiència.
Llum natural: Tipus de llum que prové del Sol.
Muntatge: Combinació de diferents plans.
Realitzador: Responsable de plasmar en imatges els continguts d'un guió d'una pel·lícula o programa de televisió.
Pla seqüència: Tècnica de planificació de rodatge que consisteix en la realització d'una escena sense talls durant un temps bastant ampli.
Croma: Tècnica audiovisual que consisteix en extraure un color de la imatge (normalment verd o blau) i substituir l'àrea ocupada per aquell color per una imatge.
El·lípsis: Salt en el temps o en l'espai.
Muntatge dialèctic: Pretén que de dos plans succesius en produeixi una idea, que no hi ha en cap dels dos per separat.
Muntatge altern: Dues o més accions que es produeixen en el mateix moment però en llocs diferents i que, finalment, convergiren.
Continuitat / Raccord: Relació que existeix entre els diferents plans d'una filmació amb la finalitat de no trenquin la ilusió de la seqüència.
Flashback: Figura retòrica que consisteix en alterar la seqüència cronològica dels fets que s'estan explicant, traslladant-se de cop i volta en successos del passat.
Flashforward: Figura retòria que succeeix quan els esdeveniments principals de la història són interromputs per la interjecció d'una escena que representa un moment del futur.
So: Successió de canvis de pressió en un medi provocats per una vibració que s'ho transmet en forma d'ones.
Banda sonora original: Part del so completa i resultat de l'edició de diferents pistes de so, ja siguin diàlegs, sons i música d'una obra.
Leitmotiv: Figura artística que, unida a un contingut determinat, es repeteix durant una obra d'art.
Veu en off: Recurs narratiu del cinema i del teatre que consisteix en un narrador que explica quelcom sense participar i sense que es vegi.
RGB: Composició del color en termes de l'intensitat dels colors primaris de la llum.
Opticalart: Moviment pictoric que va nèixer als EEUU el 1958, caracteritzat per l'art abstracte amb formes simples, llums i ombres que donen un efecte tridimensional sense que hi hagi cap moviment real.
Significat dels colors
Blanc: fràgil, dèbil, rendició, innocència, decoració, virginitat, modernitat
Groc: alegria, sol, serenitat, radiant, bellesa, olor sofocant, traició, aaricia, decadència, malaltia, amarg, simbol de perill (amb negre), indegitjats, poder, contradictori
Taronja: controvertit, transició, foc, pas de la mort a la vida, color sagrat a l'India, esperitualitat oriental, renuncia, psicodèlic, pallasso, innovació, energia, inflamable
Vermell: primer que es veu, sentiments, dolor, diversió, passió, vergonya, violència, obligació, perill, emergència, prohibició, sexe, guerra, revolució, comunisme, luxe, amor
Estenop: Forat del diàmetre d'una agulla per on passa la llum.
Clicker: Caixeta de plàstic amb una làmina metàl·lica al seu interior, que al pressionar-la produeix un so.
Rodet: Rotllo de pel·lícula per fotografiar.
Nitrat de cel·lulosa : Primer material plàstic artificial molt infamable i resistent que feia de suport en la pel·lícula fotogràfica.
Autochrome: Procediment fotogràfic en color.
Colodión: Solució nitrocel·lulosa en una barreja d'èter i alcohol que en assecar-se forma una massa transparent
Calotip: Mètode fotogràfic basat en un paper sensibilitzat amb nitrat de plata i àcid gàlic.
Llenguatge Publicitat
Client: Persona que usa habitualment els serveis d’un professional.
Imatge de marca: Percepció de la identitat d'una marca en la ment dels consumidors.
Briefing: Informe o document que es realitza abans de començar una campanya publicitaria.
Departament creatiu: Espai on estan els creatius físicament
Consumidors: Persones que compren un producte.
Target: Grup objectiu al qual està dirigit una campanya publicitària.
Segmentació: Acció de separar en segments.
Espot: Espai publicitari breu, propi de la ràdio i dels mitjans de comunicació audiovisuals
Màrqueting: Conjunt de tècniques destinades a planificar un procés de comercialització, per tal de millorar la distribució i la venda de productes i de serveis.
Competència: Rivalitat per un mateix interés.
Dades: Elements que serveixen per deduir els elements desconeguts.
Anunciant: Empresa, organisme o persona que persegueix la difusió d’un producte per mitjà de la publicitat.
Graella de programació:
Planner: Figura en l'ambit de publicitat que fa de pont entre el consumidor i el departament creatiu.
Territori: Extensió de terra que forma una circumscripció política i administrativa.
Valors de marca: Valor que ha adquirit un producte al llarg de la seva vida.
Mercat: Venda o compra a un preu debatut entre el venedor i el comprador.
Estratègia: Art de coordinar les accions i de maniobrar per tal d’aconseguir una finalitat.
Empatia: Facultat de comprendre les emocions i els sentiments externs per un procés d'identificació.
Publicitat emocional: Tipus de plublicitat que intenta conmoure.
Característiques objectives: Qualitats que no estan influenciades per l'opinió personal.
Seduir: Induir a alguna cosa amb abelliments.
Estereotips: Conjunt d'idees que un grup o una societat obté a partir de les normes o dels patrons culturals prèviament establerts.
Problema/Solució: Manera de plantejar un problema al espectador i que l'obligui a voler el producte en venta.
Insatisfacció: Manca de satisfacció.
Benefici econòmic: Riquesa que obté l'actor d'un procés econòmic.
Retoc: Esmena que es fa en retocar una obra.
Jingle: Cançó publicitaria.
Mitjans: Instrument per transmetre i per arribar a una gran audiència.
Inserció: Acció de contenir alguna cosa dins d'una altra.
Emplaçament: Col·locació de producte en sèries.
In-game: Intent d'adoptar l'estil de publicitat de la televisió al món dels jocs.
Advergame: Pràctica d'usar videojocs per publicitar una marca, producte, organització o idea.
Logotip: Distintiu gràfic que identifica una marca, un producte, una empresa, etc,
Eslogan: Frase generalment breu adoptada com a símbol d'una empresa o producte.
Estudi: Treball científic, artístic,etc., realitzat amb el principal objectiu d'estudiar o aprofundir un punt o un tema determinats.
Codis ètics: Conjunt de regles de conducta destinats a millorar la prestació d'un servei professional.
Publicitat agressiva: Tipus de publicitat que pretén atacar, provocar o ofendre.
Mirada crítica: Manera de jutjar raonadament.
Pressió: Força moral exercida per un grup social en el conjunt d’una societat, un país o un continent.
Models: Allò que ha de servir d'objecte d'imitació.
Perfecció: Qualitats excel·lents.
Analitzar: Examinar cada una de les parts d'alguna cosa.
Metàfora: Recurs literari que es basa en la identificació d'un terme real i un d'imaginari que tenen alguna característica comuna o semblança.
Client: Persona que usa habitualment els serveis d’un professional.
Imatge de marca: Percepció de la identitat d'una marca en la ment dels consumidors.
Briefing: Informe o document que es realitza abans de començar una campanya publicitaria.
Departament creatiu: Espai on estan els creatius físicament
Consumidors: Persones que compren un producte.
Target: Grup objectiu al qual està dirigit una campanya publicitària.
Segmentació: Acció de separar en segments.
Espot: Espai publicitari breu, propi de la ràdio i dels mitjans de comunicació audiovisuals
Màrqueting: Conjunt de tècniques destinades a planificar un procés de comercialització, per tal de millorar la distribució i la venda de productes i de serveis.
Competència: Rivalitat per un mateix interés.
Dades: Elements que serveixen per deduir els elements desconeguts.
Anunciant: Empresa, organisme o persona que persegueix la difusió d’un producte per mitjà de la publicitat.
Graella de programació:
Planner: Figura en l'ambit de publicitat que fa de pont entre el consumidor i el departament creatiu.
Territori: Extensió de terra que forma una circumscripció política i administrativa.
Valors de marca: Valor que ha adquirit un producte al llarg de la seva vida.
Mercat: Venda o compra a un preu debatut entre el venedor i el comprador.
Estratègia: Art de coordinar les accions i de maniobrar per tal d’aconseguir una finalitat.
Empatia: Facultat de comprendre les emocions i els sentiments externs per un procés d'identificació.
Publicitat emocional: Tipus de plublicitat que intenta conmoure.
Característiques objectives: Qualitats que no estan influenciades per l'opinió personal.
Seduir: Induir a alguna cosa amb abelliments.
Estereotips: Conjunt d'idees que un grup o una societat obté a partir de les normes o dels patrons culturals prèviament establerts.
Problema/Solució: Manera de plantejar un problema al espectador i que l'obligui a voler el producte en venta.
Insatisfacció: Manca de satisfacció.
Benefici econòmic: Riquesa que obté l'actor d'un procés econòmic.
Retoc: Esmena que es fa en retocar una obra.
Jingle: Cançó publicitaria.
Mitjans: Instrument per transmetre i per arribar a una gran audiència.
Inserció: Acció de contenir alguna cosa dins d'una altra.
Emplaçament: Col·locació de producte en sèries.
In-game: Intent d'adoptar l'estil de publicitat de la televisió al món dels jocs.
Advergame: Pràctica d'usar videojocs per publicitar una marca, producte, organització o idea.
Logotip: Distintiu gràfic que identifica una marca, un producte, una empresa, etc,
Eslogan: Frase generalment breu adoptada com a símbol d'una empresa o producte.
Estudi: Treball científic, artístic,etc., realitzat amb el principal objectiu d'estudiar o aprofundir un punt o un tema determinats.
Codis ètics: Conjunt de regles de conducta destinats a millorar la prestació d'un servei professional.
Publicitat agressiva: Tipus de publicitat que pretén atacar, provocar o ofendre.
Mirada crítica: Manera de jutjar raonadament.
Pressió: Força moral exercida per un grup social en el conjunt d’una societat, un país o un continent.
Models: Allò que ha de servir d'objecte d'imitació.
Perfecció: Qualitats excel·lents.
Analitzar: Examinar cada una de les parts d'alguna cosa.
Metàfora: Recurs literari que es basa en la identificació d'un terme real i un d'imaginari que tenen alguna característica comuna o semblança.
LECTURA I ANÀLISI D’UNA IMATGE FIXA
I. NIVELL CONTEXTUAL
I.1 DADES GENERALS
TÍTOL
AUTOR
NACIONALITAT
ANY
PROCEDÈNCIA
GÈNERE
MOVIMIENT
I.2 DADES TÈCNIQUES
B/N / COLOR
FORMAT
CÀMARA
SUPORT
OBJETIU
ALTRES INFORMACIONS (EXPOSICIÓ, SENSIBILITAT, WB,…)
I.3 DADES BIBLIOGRÀFIQUES I CRÍTIQUES
FETS BIOGRÀFICS RELLEVANTS
COMENTARIS CRÍTICS SOBRE L’AUTOR
II. NIVELL DENOTATIU (LECTURA OBJECTIVA)
II.1 DESCRIPCIÓ OBJECTIVA DE LA IMATGE
(d’objectes i personatges; d’escenari i ambient)
ll.2 ELEMENTS VISUALS DE LA IMATGE
PUNT
LÍNIA
FORMA
TAMANY I L’ESCALA
FORMAT I DISPOSICIÓ
LLUM I IL·LUMINACIÓ
COLOR – B/N (TONALITATS, CONTRASTOS,…)
TEXTURA
NITIDESA, ENFOC SELECTIU, PROFUNDITAT DE CAMP
ALTRES
II.3 ESTUDI COMPOSITIU
PLANIFICACIÓ, PUNT DE VISTA I ANGULACIÓ
ORGANITZACIÓ DE L’ENQUADRAMENT:
LÍNIES PREDOMINANTS
LLEI DE TERÇOS
CENTRES D’INTERÈS
RECORREGUT VISUAL
ESTRUCTURA COMPOSITIVA
TIPUS DE COMPOSICIÓ
II.3. TEMPS DE LA REPRESENTACIÓ
INSTANTANEÏTAT, DURACIÓ
ATEMPORAL
TEMPS SIMBÒLIC
TEMPS SUBJECTIU
SEQÚENCIALTAT
ALTRES
II. 4 CARACTERÍSTIQUES DE LES IMATGES
ICÒNICA / ABSTRACTA
SIMPLE / COMPLEXA
MONOSÈMICA / POLISÈMICA
ORIGINAL / REDUNDANT (ESTERIOTIPADA)
DENOTATIVA / CONNOTATIVA
II.5 DESCRIPCIÓ GLOBAL DE LA IMATGE, seguint la línia de recorregut visual.
III. NIVELL CONNOTATIU (LECTURA SUBJECTIVA)
Interpretació subjectiva de la imatge, segons els elements visuals i connotatius utilitzats.
http://universitatsirecerca.gencat.cat/web/ca/03_ambits_dactuacio/acces_i_admissio_a_la_universitat/.content/acces_i_admissio_a_la_universitat/proves_d_acces_a_la_universitat__pau/examens_i_informacio_de_les_materies/2014/pau_diss14sl.pdf
Per la primera pregunta busca la web de ALESSI
http://store.alessi.com/esp/es-es
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada